Blog

Így legyél egészségtudatosabb az új évben

Így legyél egészségtudatosabb az új évben

post by Henriett Gyimesi on 2019-01-08

Újra itt a január, ami azt jelenti, hogy teljes erőbedobással vághatunk bele az idei évre tett fogadalmaink megvalósításába. Az egyik leggyakoribb cél ilyenkor, hogy idén végre tényleg egészségesebb életmódot folytatunk majd. Azonban amilyen lendülettel ugrunk neki ezek megvalósításának az év első heteiben, néhány hónap alatt úgy törődünk bele abba, hogy nem tudtuk tartani magunkat ehhez, és majd jövőre újra megpróbáljuk. Pedig fontos lenne, hogy idén tényleg tartsuk magunkat ehhez az elhatározásunkhoz.

Felmérések szerint az újévi fogadalmak között a leggyakrabban az olyan életmódváltással kapcsolatos célok kitűzése fordul elő, mint hogy „Idén végre tényleg lefogyok!”, „Most jött el az ideje, hogy egészségesebben táplálkozzak!” vagy „Ebben az évben tényleg elkezdek sportolni!”. Szinte mindenki egészségesebb életmódra vágyik, és az új év adta kezdeti lendülettel sokan tényleg bele is vágnak, azonban sajnos nem sokaknál lesz ez több múló fellángolásnál.

Érdemes azonban egy betarthatóbb tervvel nekiindulni ebben az évben ennek az elhatározásnak és kitartóbbnak lenni. Ezzel ugyanis nem csak azt érheted el, hogy nyáron magabiztosabban sétálhass ki a strandra, miután leadtál néhány kilót, de az egészséged szempontjából is nagyon sokat jelenthetnek ezek a most eltervezett változtatások.

„Idén végre tényleg lefogyok!”

Szinte nincs olyan ember a világon, aki ne tett volna még olyan kijelentést, hogy szeretne néhány kilót leadni. Főleg igaz ez így az ünnepek után, ráadásul az év eleje tökéletes alkalom arra, hogy megfogadjuk, tényleg teszünk is ezért. A legtöbbször azonban nem sok eredménnyel végződnek az ilyen kísérletezések, aminek a legfőbb oka az, hogy túl nagy változásokat szeretnénk rövid idő alatt, és túl drasztikus megoldásokat találnak ki ehhez.

Ahhoz tehát, hogy idén végre eredményekre válthasd a fogadalmadat, az idei évben inkább kisebb, de hosszú távon is betarthatóbb lépésekkel kezdjünk neki a megvalósításnak.

Ne várd el magadtól, hogy már az első héten 5 kg-tól megszabadulsz, mert amikor nem jön össze, könnyen ráfogod majd, hogy nem is éri meg erőfeszítéseket tenned. A heti 0,5-1 kg sokkal reálisabb cél, és néhány hónap alatt így is szép eredményeket fogsz elérni. Ehhez persze tenni kell: változtatni az étrenden, valamint mozogni sem árt.  

Miután a magyar felnőtt lakosság több mint 2/3-a túlsúlyos vagy elhízott, ezért sokaknál az, hogy lefogyjanak nem csak hiúsági okokból lehet fontos. Az elhízás ugyanis nem csak az életminőséget rontja, de komoly egészségügyi következményekkel is járhat, ha figyelmen kívül hagyjuk a problémát. Mind a cukorbetegség, a szív- és érrendszeri problémák vagy a magas vérnyomás kialakulásában, de még a daganatok létrejöttében is nagy szerepet játszhat a súlyprobléma.

„Most jött el az ideje, hogy egészségesebben táplálkozzak!”

Abban tehát, hogy megszabadulhass a felesleges kilóktól, az egészségesebb táplálkozás nagy szerepet játszik. Valójában azonban nem csak akkor érdemes kicsit tudatosabban étkezned, ha fogyni szeretnél,

az egészséged érdekében is hasznos lehet néhány változtatást beiktatnod.

Ha szeretnél néhány kilót leadni, először is érdemes lehet csökkenteni a mennyiséget. Ha eddig minden ebéd után megettél egy szelet süteményt is, vagy a vacsorák alkalmával nem fejezted be az étkezést egy tányér után, máris megvannak azok a pontok, ahol kezdhetek a változtatást. Desszert gyanánt inkább egyél meg egy gyümölcsöt, este pedig elégedj meg azzal, hogy csak egyszer szedsz magadnak.

Ugyanakkor az sem mindegy, hogy mit eszel. Ha eddig jellemző volt rád, hogy sok péksüteményt, édességet vagy más nassolnivalót ettél, akkor sokat jelenthet, ha ezekről szépen fokozatosan leszoktatod magad. Próbálj meg több zöldséget és fehér húst enni, cukros üdítők helyett pedig igyál inkább citromos vizet vagy teát. Elsőre szinte betarthatatlannak tűnhetnek ezek a reformok, de ma már sokféle egészséges és finom receptet találhatsz, így változatos ételeket ehetsz majd továbbra is egy kis odafigyeléssel.

„Ebben az évben tényleg elkezdek sportolni!”

A súlyfelesleg elleni harcban a testmozgás is komoly szerepet játszik. Amellett tehát, hogy jobban odafigyelsz arra, hogy mit eszel, az is sokat jelenthet, ha keresel magadnak egy olyan mozgásformát, amit szívesen végzel. Ha valami olyat erőltetsz magadra, amit csak kötelességből csinálsz, nagyon hamar alábbhagy majd az újévi lendület.

Ha nem szeretsz futni, ne azt tűzd ki célul, hogy pár hónap múlva lefutod majd a maratont. Inkább menj el esténként sétálni egyet, már az is sokat számíthat. Ha nem motivál, hogy egy edzőteremben izzadj a kondigépeken, akkor keress magadnak más mozgásformát: táncolj, járj el aerobikra, menj el jógázni.

Próbálj ki több lehetőséget is, mielőtt döntesz, hogy megtalálhasd azt a sportot, amit aztán szívesen végzel majd minden alkalommal.

Így kevesebb esély van arra, hogy maximum 1-2 hónapig tartasz majd ki amellett, hogy idén többet fogsz mozogni.

Az is jótékony hatással lehet arra, hogy kitarts a sportolás mellett, ha valakivel közösen, egymást támogatva vágtok bele ebbe. Egyrészt biztosítva lesz a jó társaság, másrészt kevesebb az esélye annak, hogy a 3. héten már kifogásokat keress arra, miért is nem mész el: hiszen lesz valaki, aki számít rád.

Az egészséges életmódhoz a szűrővizsgálatok is hozzátartoznak

Bár olyankor, mikor elhatározzuk, hogy egészségesebben fogunk élni, a legtöbbször elfelejtődik, valójában a rendszeres szűrővizsgálatok szerepe sem elhanyagolható ebben a történetben. Nem mindegy ugyanis, hogy már egy előrehaladott betegséggel kerülünk orvoshoz, vagy az idejében felismert problémát még kialakulásakor kezelik.

A komolyabb betegségek megelőzése szempontjából tehát nagyon fontos a rendszeres testmozgás és a helyes táplálkozás, de a szűrővizsgálatok jelentőségét sem szabad alábecsülnöd.

Az időben észlelt egészségügyi problémák, vagy az azok kialakulásának mihamarabbi felismerésével ugyanis egy későbbi nagyobb bajtól mentheted meg magadat.

Ráadásul ha valaki már túlsúlyos vagy elhízott, állandó veszélynek van kitéve, amennyiben nem jár szűrésekre. Lehet, hogy a súlyfelesleg máris okozott károkat, amik egyelőre tünetmentesek. Ilyen esetben azonban hiába kezdünk életmódváltásba, ha a már meglévő egészségügyi problémákra nem derül fény időben, és nem kezdik el kezelni azokat.

Nagy problémát jelent viszont az, hogy a szükséges éves szűrővizsgálatokat sokan azért hagyják ki, mert nincs idejük és kedvük ahhoz, ami az állami egészségügyben vár rájuk ilyen ilyenkor.

Valószínűleg te is találkoztál már azzal, hogy amikor időpontot kértél, sokszor csak hónapokkal későbbre kaptál időpontot, de még aznap is legtöbbször órákat vártál egy-egy 10 perces vizsgálatra. Az viszont nem megoldás, ha emiatt inkább el sem mész ezekre a szűrésekre.

Egy magán egészségbiztosítással megúszhatod a várakozást

Ha magán egészségbiztosítást kötsz, szinte minden esetben lehetőséged van évente egyszer menedzserszűrésre menni: teljes körű kivizsgálásban vehetsz részt, ráadásul többórás várakozás nélkül, és a hónapokkal későbbre adott időpontokat is elfelejtheted. A privát egészségügyben a bejelentést követően általában már 5 napon belül el is lehet menni szűrésre, valamint egy 10 perces vizsgálat nem veszi el egy egész napodat.

Ez pedig nem minden. Egy 0-24 órás orvosi call center is rendelkezésedre áll, ami szintén nagyon hasznos lehet, ha sürgős kérdésed merülne fel az egészségeddel kapcsolatban, hiszen így képzett szakemberek adnak rá választ. Továbbá bármilyen felmerülő probléma esetén, ami a szűrővizsgálatok alkalmával derül ki, a szükséges további vizsgálatokat és ellátásokat is intézni tudod a biztosítás segítségével, így akár többmilliós költségektől kímélhet meg a havi néhány ezer forintos befizetés.

A választék bőséges, az árak változók, ugyanakkor megfelelő utánajárást igényel, hogy melyik egészségbiztosítással járhatsz a legjobban, mi passzol leginkább az igényeidhez, lehetőségeidhez. Éppen ezért azt javasoljuk, ebben a kérdésben legyél minél körültekintőbb, hogy a lehető legmegfelelőbb választást hozhasd meg. Ha szeretnéd, hogy segítsünk neked ebben, iratkozz fel a jobb oldali űrlapon!