Ezek a legegészségesebb diéták a szakértők szerint

Zubor Zalán|2020.09.04.

Amerikai dietetikusok 35 diétát értékeltek egészségesség és fogyási potenciál szempontjából. A szakértők kevésbé javasolják a húsmentes étrendeket, de még kevésbé a divatos paleo- és ketodiétákat.

Nehéz dolgunk van, ha az életmódmagazinok táplálkozási javaslatait követjük, hiszen ezek gyakran hónapról hónapra gyártják az újabb és újabb divatdiétákat, általában kevés tudományos alappal. A valóban egészséges étrendek kiválasztásában segít a U.S. News Today, amely

dietetikusok és szakorvosok értékelése alapján listázta a legismertebb diétákat.

Nem csak fogyáshoz ajánlott

A köznyelvben diéta alatt általában olyan kímélő, ideiglenesen követendő étrendet értünk, amivel fogyhatunk. Bár a lista első helyein szereplő diéták alkalmasak lehetnek a súlycsökkentésre is (amennyiben kevesebb kalóriát viszünk be, mint amennyit elégetünk – egy átlagos felnőtt esetében körülbelül 1800-2000 kcal alatti energiabevitel szükséges a fogyáshoz), mégsem csak ideiglenesen érdemes ezeket követve étkezni, hiszen az egészség megőrzése szempontjából ideális arányban tartalmazzák a különféle tápanyagokat.

Bár egyes örökletes betegségek vagy ételallergiák befolyásolhatják, hogy milyen ételeket ehetünk, a szakemberek többsége szerint a legtöbb embernek nincs szüksége különleges diétára, a legtöbbünknek nagyjából ugyanaz az étrend lenne az ideális. A WHO ajánlása szerint ez a következőkből áll:

gabonák és keményítőt tartalmazó zöldségek (pl. burgonya), hüvelyesek, gyümölcsök, zöldségek (lehetőleg párolva vagy nyersen), állati eredetű fehérjék (hús, hal, tojás, tejtermékek). Kerülendők emellett a telített zsírok (például disznózsír, pálmaolaj), valamint a gyorsan lebomló szénhidrátok.

A US News Today-nek nyilatkozó orvosok szintén olyan diétákat értékeltek a leginkább egészségesnek, amelyek megfelelő arányban tartalmazzák a fentieket. A lista első helyén ezért évek óta nincs is változás: az első helyre idén is a mediterrán diéta került. Ebben fontos szerepet játszanak a zöldségek, a halak és az olívaolaj, kevés cukrot és telített zsírban gazdag vörös húst tartalmaz. A mediterrán diéta a szakértők szerint hozzájárulhat a rák és a szív- és érrendszeri betegségek megelőzéséhez – ezek a világ nagy részén, így Magyarországon is vezető haláloknak számítanak. Emellett, mivel a mediterrán alapanyagokból finom és változatos ételek készíthetők,

könnyen betartható és fogyókúrás módszerként is alkalmazható.

A második és harmadik helyen holtversenyben végeztek a DASH és a flexitarian diéták. Előbbit speciálisan a magas vérnyomás megelőzésére fejlesztették ki, jellegzetessége a kevés zsír és só, valamint a káliumban, kalciumban, rostban és fehérjében gazdag ételek.

A flexitarian diéta a többi magas pontszámmal értékelt diétához képest kevés húst tartalmaz, lényege, hogy a fehérjeszükségletet a húson kívül sokféle forrásból fedezzük, például hüvelyesekből, magokból, sovány tejtermékekből. Ezek mellett a diéta teljes kiőrlésű gabona alapú ételeket és rostokat ír elő.

Ezt ajánlják fogyókúrához az orvosok

A negyedik helyre került a weight watchers, azaz súlyfigyelő diéta, amit fogyókúrás és testsúly-megőrző módszerként fejlesztettek ki. A US News-nak nyilatkozó orvosok ezt ajánlják leginkább a fogyáshoz. A módszer lényege itt is a sokféleség: a diéta alapján semmiről sem kell teljesen lemondani, de egy kalkulátor segítségével kiszámolható, hogy mennyi az a fehérje-, szénhidrát-, zsír- és rostmennyiség, ami szükséges az egészségünk megőrzéséhez, vagy a kívánt testsúly eléréséhez.

A szakértők szintén magasra értékelték az úgynevezett volumetrics diétát – ennek a lényege a túlzott kalóriabevitel elkerülése, a kalóriadús étrend helyett a lassan felszívódó ételek választása; a MIND nevű diétát, amely nagyrészt a DASH és a mediterrán étrend kombinációja, valamint a Mayo Clinic étrendjét, ami szintén a kalóriadús ételek lecserélését írja elő. Utóbbi javasolt fogyókúrához vagy kezdődő diabétesz megelőzéséhez.

Húsmentes vagy húsalapú?

A szakértők kevésbé értékelték pozitívan a teljesen húsmentes diétákat: a vegetáriánus étrend a 9. helyre került a listán, a szakemberek szerint a húsmentes étrendnek lehetnek egészségügyi előnyei, de nehéz jól megtervezni a teljes értékű étkezést és elkészíteni az ehhez szükséges fogásokat. A csak növényi eredetű vegán étrend a középmezőnybe került: a szakértők arra figyelmeztetnek, hogy a vegán étrendből fontos tápanyagok hiányozhatnak.

Bár a legismertebb diéták között szerepelnek, a lista végére kerültek a paleo, az Atkins és keto étrendek. Utóbbi kettő kapta a legalacsonyabb osztályzatot az egészségességre, a szakértők szerint hosszú távon ezek az étrendek egészségügyi kockázatot jelentenek, elsősorban a magas zsírbevitel miatt. A paleo diétát pedig túl magas fehérjetartalma, a keményítő és a tejtermékek hiánya miatt nem tartják ideálisnak.

A megfelelő étkezés jelentősen hozzájárulhat az egészségmegőrzéshez, különösen az anyagcserével kapcsolatos betegségek elkerüléséhez, mint a cukorbetegség, a szívproblémák és az elhízás számos következménye. Az egészségünk megőrzéséért az életmódbeli döntések mellett a szűrővizsgálatokon való rendszeres részvétellel tehetünk: erre a háziorvosi vizitek, az állami egészségügyben kérhető vizsgálatok és a kampányszerű szűrések (pl. tüdőszűrés, mellrák-szűrés) mellett a magánegészségügyben is lehetőségünk van.

A privát intézményben nem biztosított páciensek is kérhetik a kivizsgálást, de a rendszeres szűrésekhez érdemes lehet egészségbiztosítást kötni. Az egészségbiztosítások díja 100 százalékban fedezi a leggyakoribb a szűrővizsgálatokat, és emellett megtéríti az orvosi konzultáció és a szűrésen felfedezett betegség kezelésének költségeit is.