Blog

Ez az elhízás öt legfőbb oka

Ez az elhízás öt legfőbb oka

post by Henriett Gyimesi on 2019-04-02

Időről időre különböző felmérések mutatnak rá arra, mekkora probléma ma világszerte, valamint Magyarországon is az elhízás. A túlsúly ráadásul nem csak esztétikai kérdés: a mindennapi életminőséget is rontja, és súlyos betegségek kialakulásában is komoly szerepet játszik. Összegyűjtöttük hát az öt fő okot, ami súlygyarapodáshoz vezethet, hogy tudatosabban odafigyelhess arra, hogy megelőzd a bajt.

Az elhízás világszerte komoly gondot jelent, szakemberek szerint hazánkban is már az emberek több mint 2/3-a küzd súlyproblémákkal. Ez pedig az egészség tekintetében elég nagy baj: a túlsúly ugyanis számos komoly betegség kialakulásánál játszik szerepet.

Ide sorolható többek között a cukorbetegség, a magas vérnyomás, a szív- és érrendszeri problémák, de daganatos megbetegedések kialakulására is hatással lehet.

Ez tehát azt jelenti, hogy akár végzetes következménnyel is járhat az, ha nem veszel tudomást arról, mekkora gondot jelenthet a túlsúly az egészséged szempontjából. Szakorvosok mutattak rá arra, hogy rengeteg olyan eset van, amikor közvetett módon valójában az elhízásba hal meg valaki. Nézzük meg, milyen okok játszhatnak szerepet a súlyproblémák megjelenésében.

Az elhízás öt fő oka

Sokszor lehet hallani, hogy mekkora befolyással vannak a súlyproblémákra az egyéni adottságok és a genetika, azonban mégis túlzás teljes egészében erre fogni ezt a problémát. Nézzük, mi az az 5 fő ok, ami elhízáshoz vezet – ráadásul ezek önmagukban is növelhetik bizonyos betegségek kialakulásának kockázatát.

1. Egészségtelen táplálkozás

Az egyik legfőbb ok, ami elhízáshoz vezethet az egészségtelen táplálkozás, valamint a túlzott energiabevitel – vagyis rosszabb minőségű ételeket eszünk, azokból pedig többet, mint amit a napi aktivitásunk szükségessé tesz. Ez tehát azt jelenti, hogy általánosságban egyre többször eszünk például gyorsételeket, cukros vagy túl zsíros ételeket, fehér liszttel készült élelmiszereket, miközben mondjuk fehér húsokat, zöldséget vagy gyümölcsöt csak alig.

Ez ráadásul nem csak elhízást eredményezhet, de alacsonyabb energiaszint is a következménye lehet, ezért ha nem figyelsz oda arra, hogy mit eszel, sűrűbben leszel éhes, fáradékonyság is jelentkezhet, és az immunrendszered is legyengül. Ráadásul bőrelváltozásokhoz, és akár emésztési problémákhoz is vezethet mindez.

2. Mozgáshiány

A másik fő ok pedig a mozgásszegény életmód – ez különösen azért problémás, mert ahogyan az előző pontban írtuk, eközben az energiabevitelünk viszont nő. Ráadásul ez a megállapítás nem csak arra terjed ki, hogy kevesen és keveset sportolunk: az életmódunkra összességében ez jellemző. Egyre többen végeznek ülőmunkát, szinte mindenki vagy autóval vagy tömegközlekedési eszközzel jár, ha mennie kell valahova, és egy fáradt nap után is többnyire az jelenti a kikapcsolódást, hogy leülünk a tv elé, és hétvégén is ritkább az aktív pihenés.

Érdemes lehet tudatosan figyelned arra, hogy kimozdulj ebből az állapotból: 1-2 megállóért ne szállj fel a buszra, hanem sétáld inkább le a távot, hétvégén szervezz kisebb túrákat, és ha már sportban gondolkozol, próbálj olyan mozgásformát találni, amit szívesen végzel, és nem veszíted el a lelkesedésed 2 hét után. Ez nem csak azért fontos, hogy ne hízz el, vagy hogy lefogyj: sokak szerint ugyanis a mozgásszegény életmód legalább olyan káros hatással van, mint a dohányzás. A sok ülés szív- és érrendszeri betegségekhez vezethet, valamint legyengült immunrendszerhez, emésztőrendszeri problémákhoz, és a gyenge fizikum is problémákkal járhat.

3. Alváshiány

Lehet, hogy nem is gondolnánk, de a kevés alvás is hatással lehet az elhízásra. És hogy miért? A kialvatlanság növeli az éhségérzetet, ráadásul az anyagcsere működését is károsan befolyásolja. Persze érthető, hogy a mai rohanó világban bármennyire szeretnénk többet aludni, sokszor nem jön össze, mégis érdemes odafigyelni arra, hogy lehetőség szerint többnyire éjfél előtt már ágyba kerüljünk, és napi 8 órát is kitegyen ez a tevékenység.

Továbbá nem csak amiatt fontos tudatosabban kezelned azt, hogy mennyit alszol, hogy ne hízz el. A kedvedre is rossz hatással van ugyanis a kialvatlanság, és a döntési képességed is gyengül. Emellett más egészségügyi problémák kialakulásában is szerepet játszhat: szívbetegségek, szív- és érrendszeri rendellenességek, a magas vérnyomás, a sztrók és a cukorbetegség megjelenésének esélyét is növeli.

4. Stressz

A stressz is közrejátszhat abban, ha megjelennek a plusz kilók. Az, hogy egyre több emberre jellemző a stresszes életmód, szintén a mai rohanó világ következménye. Egyre több mindent kell egyszerre kézben tartanunk, problémákat megoldanunk, ez pedig nemcsak az anyagcsere működését boríthatja fel, de sok esetben evéssel próbáljuk nyugtatni magunkat ilyen helyzetekben.

További betegségeket is előidézhet ugyanakkor: szívinfarktushoz vezethet, magas vérnyomáshoz, érelmeszesedéshez, de magas vércukorszint, gyomorfekély is kialakulhat a stresszes életmód következtében. Nem könnyű tehát a mai világban az, hogy időnként kikapcsolj, azonban amellett, hogy a fogyást segítheti, súlyos problémákat előzhetsz meg azzal, ha nem görcsölsz rá mindenre.

5. Diéták káros hatásai

Az ötödik ok nagyon különleges a felsorolást tekintve abból a szempontból, hogy egy diétának pont azt kellene szolgálnia, hogy megszabadulhassunk a súlyfeleslegtől. Sokszor azonban mégsem ez történik: lehet, hogy az éppen aktuális csodamódszerrel valóban sikerül ledobnunk néhány kilót, viszont akár a dupláját is visszaszedhetjük később.

Emellett pedig már csak azért sem érdemes bedőlni a hihetetlenül gyors sikereket ígérő diétáknak, mert számos káros következménnyel is járhatnak, például tönkretehetik az anyagcserét, és így tovább. Éppen ezért, ha ez már megtörtént, az egészséges és tartós fogyáshoz először később ezeket a problémákat kell rendbe tenni. Érdemes tehát ebben az esetben is a régi bölcsésség szerint cselekedni: lassan járj, tovább érsz. Hosszabb távon sokkal többet ér, ha csak fél év vagy 1 év alatt érjük el a vágyott súlyunkat, mintha olyan módszerekkel próbálkozunk, amelyek negatív hatással lesznek később az egészségünkre.

Nem lehet eléggé hangsúlyozni: fontos, hogy odafigyelj az egészségedre

Tenni azért, hogy ne hízz el, vagy azért, hogy lefogyj, nemcsak hiúság kérdése tehát: az egészséged érdekében is fontos. Különösen ebben a rohanó világban nem egyszerű feladat, hogy odafigyelj a megfelelő táplálkozásra, arra, hogy időnként mozogj, hogy kialudd magunkat, kevesebbet idegeskedj, és ne dőlj be a gyors sikert ígérő csodadiétáknak.

Mégsem elhanyagolható, hiszen tartós súlyproblémákhoz, és egyéb komoly betegségek kialakulásához is vezethet, ha nem állsz tudatosabban ezekhez.

Ugyanakkor az, hogy odafigyelsz az egészségedre nem csak ennyit jelent. Jelenti azt is, hogy rendszeresen eljársz szűrővizsgálatokra akkor is, ha nincs baj. Továbbá azt is, hogy amennyiben problémát észlelsz, idejében orvoshoz fordulsz. Valamint azt is, hogyha baj van, minél előbb megteszed a szükséges lépéseket, és idejében igénybe veszed azokat az ellátásokat, amelyekkel rendbe jöhetsz. Azoknak pedig, akik már küzdenek a túlsúllyal különösen fontos, hogy eljárjanak szűrésekre például. Sokan mondják, hogy számukra az egészség a legfontosabb, azonban a valódi cselekedetek mégis több alkalommal nem ezt mutatják. Pedig az egészségügyi problémák az egész életünkre kihatással lehetnek, ezzel minden mást is megnehezítve.

Egyre többen kötnek magán egészségbiztosítást

Azok körében, akik tényleg igyekeznek a lehető legtöbbet megtenni annak érdekében, hogy minél hosszabb, komoly egészségügyi problémáktól mentes életet élhessenek, egyre népszerűbbek a magán egészségbiztosítások. Ez ugyanis lehetővé teszi számukra, hogy legalább nagyjából 12 ezer forintos havi összegért cserébe a privát egészségügy keretében kezeltethessék a felmerülő betegségeiket, éves szinten elvégeztethessék magánúton a menedzserszűrést, és 0-24 órás orvosi call center szolgáltatást vehessenek igénybe, ha szakorvos válaszát igénylő kérdésük merülne fel. Ezzel tehát jegyet váltanak a színvonalas, és várólistáktól mentes egészségügyi ellátások világába.

Persze magán egészségbiztosítást több szolgáltató is kínál, és egy-egy szolgáltató is többféle csomagot ajánlhat. Éppen ezért érdemes alaposan utánajárni a lehetőségeknek, mielőtt szerződést kötsz: eltérhetnek a havidíjak, az értékhatár, vagyis hogy milyen összegig finanszírozzák a kezeléseket, különböző szolgáltatásokat tartalmazhatnak egyes konstrukciók, és így tovább. Honlapunkon számos további cikket olvashatsz még a témával kapcsolatban, ha pedig kitöltöd a jobb oldalon található űrlapot, egy ingyenes személyes tanácsadás keretében válaszolunk a kérdéseidre, és segítünk a választásban!