Blog

5 fontos lépés, amivel csökkentheted a rák kockázatát

5 fontos lépés, amivel csökkentheted a rák kockázatát

post by Richter Ádám on 2017-09-13

Az Európai Unióban 100 ezer emberből 266-an halnak meg évente rákban, Magyarországon 350-re tehető ez a szám. Ha megvizsgáljuk, miért él tovább egy nyugat-európai, vagy hogy Magyarországon belül miért sújt jobban egyeseket a rák, mint másokat, akkor kiszűrhetjük azokat a tényezőket, amik erősen növelik a daganatos megbetegedések kialakulásának kockázatát. És ha ezeket felismertük, csökkenthetjük is a kockázatokat.

Nyugaton egyre kevésbé gondolják úgy, hogy a rákos megbetegedés egyenlő a halállal. Pontosan azért, mert egyre hatékonyabban tudják kezelni a rosszindulatú daganatokat. Egyáltalán nem mindegy, hogy milyen orvosi műszerek állnak rendelkezésre, és hogy egyáltalán van-e kellő számú egészségügyi szakember, akik a modern gyógyítási elveket alkalmazzák. (Korábbi cikkben írtam arról, mennyi gond van a magyar egészségügyben.)

A hosszú élet persze nem csak ezen múlik. A nyugat-európai és a magyar emberek életmódjában is rengeteg különbséget találunk. Az alkoholfogyasztásban Magyarország az élen jár, és a dohányzás terén sem jobb a helyzetünk. A káros szenvedélyeket a testmozgás sem kompenzálja, nálunk a népesség kétharmada heti két és fél órát sem mozog (Finnországban 50% alatti ez az arány). Az sem mindegy, ki mennyit alszik, és milyen sűrűn jár szűrővizsgálatokra.

Olyan tényezők ezek, amik közvetlenül befolyásolják a rák kialakulását. A nyugat-európai embereknél tehát nem véletlen, hogy kevesebb az ilyen eredetű halálozás, mert mind megelőzésben, mind szakszerű egészségügyben jobban állnak. A rák kockázatát azonban te is csökkenteni tudod, ha a következő 5 lépcsőn végigmész.

1. Szokj le a dohányzásról és a sűrű alkoholizálásról!

A rákos betegségek egyharmadáért felelősségre vonható a dohányfüst. A tüdőrákos esetek 90%-át a dohányzás idézi elő. Ez nem azt jelenti, hogy aki dohányzik, az automatikusan tüdőrákot fog kapni, ám aki mégis ebben szenved, annál jó eséllyel megelőzhető lett volna, ha nem vagy csak ritkábban gyújt rá. A dohányfüst a szív- és érrendszeri betegségek kialakulását is gyorsítja, ami Magyarországon a leggyakoribb halálozási ok. A túlzott alkoholfogyasztás gyengíti az immunrendszert, és növeli az emésztőrendszeri daganatok kialakulásának esélyét. Ha erről a két élvezeti cikkről lemondasz, és más módokat találsz a stressz csökkentésére, máris nagyban csökkentheted a rák kockázatát.

2. Ügyelj a megfelelő táplálkozásra!

A dietetikusok a változatos és kiegyensúlyozott táplálkozást tartják egészségesnek, vagyis érdemes figyelni arra, hogy az ételek szénhidrát-, zsír- és fehérjetartalma megfelelő arányú legyen. A rost- és vitaminbevitel erősíti az immunrendszert, segítik az emésztést. A táplálék-kiegészítőkről eltérnek a vélemények, abban viszont a többség egyetért, hogy ezek nem helyettesítik, csak kiegészítik az egészséges táplálkozást. A vörös húsokat és a tejtermékeket érdemes mértékkel fogyasztani számos tanulmány szerint.

3. Végezz rendszeres testmozgást!

A testedzés javítja a keringést, így növelheti a várható élettartamot (a keringési betegségek a leggyakoribb halálozási okok). Segít a megfelelő testsúly elérésében, ami azért fontos, mert a túlsúly több felmérés szerint is megnöveli a daganatos betegségek kockázatát. A weben tucatnyi testtömegindex-kalkulátort (BMI) lehet találni, ami a testsúlyból, a magasságból, a nemből és az életkorból megmondja, szükséged van-e fogyásra. Ennél korszerűbbnek, pontosabbnak tartják ma már a testzsírszázalék-kalkulátorokat, mert nem mindegy, hogy a tömeget izom vagy zsír adja.

4. Aludj legalább 7-8 órát minden éjjel!

Eltérő, kinek mennyi az alvásigénye, de kutatások szerint, aki 6 órát sem alszik éjjelente, az komoly egészségügyi kockázatoknak teszi ki magát. Az emberi testnek szüksége van a regenerálódásra, és ezt leginkább hosszú, minőségi alvással lehet elérni, ami legalább 7-8 óra. Gondolj csak bele, milyen rossz a közérzeted, mikor alig aludtál előző éjjel. Ha ez rendszeresen előfordul, nem csoda, ha az immunrendszer felmondja a szolgálatot.

5. Járj el rendszeresen szűrővizsgálatokra!

A végzetes betegségek egy részénél túl késő orvoshoz menni, mikor a tünetek láthatóvá válnak. Az idő nagyon is kritikus tényező, és a gyógyulás szempontjából sokat jelenthet, ha még a tünetmentesség fázisában sikerül észrevenni a betegség nyomait. Ahogy mondani szokták, jobb félni, mint megijedni, szóval inkább nyilvánítsanak egészségesnek minden évben, mint hogy kihagyd a szűrővizsgálatokat, és későn derüljön fény egy betegségre.

Magyarországon ez nem könnyű: nem szívesen jár kórházba az ember, a várólisták hosszúak, az ügyintézés lassú, az egészségügyi dolgozók túlterheltek (erről bővebben itt). Szerencsére nálunk is teret nyertek az egészségbiztosítások, amik az állami egészségügy alternatívájaként jöttek létre. A privát szolgáltatók nyugati színvonalú egészségügy elérésére törekszenek. Szükség is van minőségi ellátásra, mert a statisztikák kimutatták, hogy ez hatással van a várható élettartamra.

A budapestiek közel 5 évvel tovább élnek átlagban, mint a Borsod-megyeiek,

és ebben többek közt az egészségügy színvonalának is lehet hatása. A gazdaságilag gyengébben teljesítő régiókban kimutathatóan nagyobb a rák okozta halálozási ráta.

Ha te is fontosnak érzed, hogy a megfelelő szűrővizsgálatokat biztosítsák neked, mindezt kulturált körülmények között, modern felszereltséggel, akkor írj nekünk jobb oldalt, és segítünk az egészségbiztosításod kiválasztásában! Hidd el, nem olyan drága, mint gondolnád.